
 
 
 

 

 
 

 
 
November 29, 2024 
 
Case No. FL-2023-00013 
 

Reed Rubinstein 
America First Legal Foundation 
611 Pennsylvania Avenue, SE, #231 
Washington, DC  20003 
 
Dear Mr. Rubinstein: 
 
As we noted in our letter dated October 31, 2024, we are processing your 
request for material under the Freedom of Information Act (“FOIA”), 5 U.S.C. 
§ 552.  The Department of State (“Department”) has identified two 
additional responsive records subject to the FOIA.  Upon review, we have 
determined that both records may be released in full. 
 
An enclosure explains the FOIA exemptions and other grounds for 
withholding material.  Where we have made redactions, the applicable FOIA 
exemptions are marked on each record.  Where applicable, the Department 
has considered the foreseeable harm standard when reviewing these 
records and applying FOIA exemptions.  All non-exempt material that is 
reasonably segregable from the exempt material has been released and is 
enclosed. 
  

United States Department of State 

Washington, D. C. 20520 



2 
 
We will keep you informed as your case progresses.  If you have any 
questions, your attorney may contact Kevin Bell, U.S. Department of Justice 
Trial Attorney, at kevin.k.bell@usdoj.gov and (202) 305-8613.  Please refer 
to the case number, FL-2023-00013, and the civil action number, 22-cv-
03386, in all correspondence about this case. 

 
                                                 Sincerely, 

 
 
 

 
      Avery Bullard 
      Supervisory Government Information Specialist 
      Litigation and Appeals Office  

 
Enclosures:  As stated. 



The Freedom of Information Act (5 USC 552) 

 

FOIA Exemptions 
 

(b)(1) Information specifically authorized by an executive order to be kept secret in the interest of 

national defense or foreign policy.  Executive Order 13526 includes the following 

classification categories: 

  

   1.4(a)  Military plans, systems, or operations 

   1.4(b)  Foreign government information 

   1.4(c)  Intelligence activities, sources or methods, or cryptology 

   1.4(d)  Foreign relations or foreign activities of the US, including confidential sources 

   1.4(e)  Scientific, technological, or economic matters relating to national security,  

              including defense against transnational terrorism 

  1.4(f)  U.S. Government  programs for safeguarding nuclear materials or facilities 

   1.4(g)  Vulnerabilities or capabilities of systems, installations, infrastructures, projects, 

               plans, or protection services relating to US national security, including defense 

               against transnational terrorism 

   1.4(h)  Weapons of mass destruction 

  

(b)(2) Related solely to the internal personnel rules and practices of an agency 

  

(b)(3) Specifically exempted from disclosure by statute (other than 5 USC 552), for example: 

 

 ARMSEXP                     Arms Export Control Act, 50a USC 2411(c) 

CIA PERS/ORG            Central Intelligence Agency Act of 1949, 50 USC 403(g) 

EXPORT CONTROL    Export Administration Act of 1979, 50 USC App. Sec. 2411(c) 

FS ACT                          Foreign Service Act of 1980, 22 USC 4004 

INA Immigration and Nationality Act, 8 USC 1202(f), Sec. 222(f) 

IRAN   Iran Claims Settlement Act, Public Law 99-99, Sec. 505 
 

   

(b)(4) Trade secrets and confidential commercial or financial information 

  

(b)(5) Interagency or intra-agency communications forming part of the deliberative process, 

attorney-client privilege, or attorney work product 

  

(b)(6) Personal privacy information  

  

(b)(7) Law enforcement information whose disclosure would: 

   (A)  interfere with enforcement proceedings 

   (B)  deprive a person of a fair trial 

   (C)  constitute an unwarranted invasion of personal privacy 

   (D)  disclose confidential sources 

   (E)  disclose investigation techniques 

   (F)  endanger life or physical safety of an individual 

 

(b)(8) Prepared by or for a government agency regulating or supervising financial institutions 

 

(b)(9) 

 

Geological and geophysical information and data, including maps, concerning wells 

 

Other Grounds for Withholding 

 

NR Material not responsive to a FOIA request excised with the agreement of the requester  

 



FL-2023-00013 A-00000748721 "UNCLASSIFIED" 11/26/2024 Page 1 

Proliferators of Russian Disinformation in Belarus 

According to a 2019 study by USAID-funded media monitoring project Media IQ, Belarusian 
state television is one of the most significant proliferators of Russian disinformation and 
propaganda. The study found that nearly 49% of primetime programs broadcast on Belarusian 
state television originated in Russia. The graph below shows the percentage of Russia­
originated primetime programs by channel. 
https://mediaiq.by/article/kak-za-byudzhetnye-dengi-v-belarusi-prodvigayut-russkiy-mir-cifry­
primery-infografika 

UM<l>Pbl 

6enapycb 1 

6enapycb 2 

PTP-6enapycb 

HTB-6enapycb 

6enapycb 3 

OHT 

MHp 

CTB 

0 20 
-~- _____j___ 

40 60 80 100 
npo~eHT nepeAa'-t poccMHCKOro npOH3BOACTBa Ha TeneKaHanax, BK/1t0'-teHHbtX B o6A3aTenbHbtH 
06Ll.le.QocrynHb1H naKeT, 8 npaHMaTaHM 

Following an employee walkout at the Belarusian state broadcaster and several firings of 
employees accused of supporting the opposition, international news outlets have reported that 
a large group of Russian media professionals have taken over Belarusian state television at 
President Lukashenko's request. According to the GEC partner NGO iSANS, "We already see the 
first results of this work: wild propaganda videos ... with the aim of demonizing Svetlana 
Tikhanovskaya. In fact, now the role of state TV channels is reduced to inciting violent civil 
conflict in Belarus." 

Other major proliferators of Russian disinformation in Belarus include: 

• Sputnik Belarus - a Belarusian branch of the Russian state-funded Sputnik news agency: 
https://sputnik.by and https://t.me/sputnikby and https://t.me/sputniklive 

• Komsomolskaya Pravda Belarus - a Belarusian branch of the Russian pro-Kremlin daily: 
https://www.kp.by 

• SONAR2050 - one of the key promoters of the Union State narrative: 
https://www.sonar2050.org 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 



FL-2023-00013 A-00000748721 
2 

"UNCLASSIFIED'' 11/26/2024 Page 2 

• Teleskop - publishes pro-Union State narratives and materials critical of democratic 
opposit ion members and independent media; also fake news of attacks against Russian 
speakers: http://teleskop-by.org 

• IMHOclub Portal- positions itself as an "open public political discussion club for 
everyone who cares about the present and the future of Belarus." Led by individuals 
with ties to the European right. Its Latvian branch was closed by Latvian security 
services: https://imhoclub.by 

• Aleksey Dzermant - IMHOclub's editor-in-chief; pro-Russian and Eurasianist; often 
appears on Russian state TV: https://t.me/dzermant 

• Grodno Daily - created in February 2018 and hosted in Moscow: http://grodnodaily.net 

• Vitbich - Created in February 2018 and hosted in Moscow. Re-publishes content from 
Sputnik and pro-Kremlin Telegram channels: http://vitbich.org/ 

• Nash Gamel - Hosted in Russia, but purports to be a regional news source: 
http://sozh.info 

• Chesnok- the site republishes content from Russian propaganda outlets RT, Sputnik 
and Tsargrad: https://4esnok.by 

• Berestye News - another Moscow-hosted site that poses as a regional news website: 
https://berestje-news.org 

• Pool Pervogo - an anonymous Telegram channel that mostly reports on Lukashenko's 
activities and often publishes Russian propaganda: https://t.me/pul 1 

• Vremya - news bulletin produced by the Russian state-owned broadcaster Pervyy Kanai. 
In Belarus it is transmitted each night by Belarusian state-owned channel ONT 
(Obshchenatsionalnoye televideniye). 

• Vesti - news bulletin produced by the Russian state-owned broadcaster VGTRK 
(Vserossiyskaya gosudarstvennaya televizionnaya i radioveshchatelnaya kompaniya). In 
Belarus it is transmitted each night by the Belarusian state-controlled TV channel RTR­
Belarus. 

• Segodnya - news bulletin produced by the Russian state-controlled broadcaster NTV. In 
Belarus it is transmitted each night by the Belarusian state-owned channel NTV-Belarus. 

• Panorama - news bulletin produced and broadcast by the Belarusian state-owned 
channel Belarus 1. 

• Nashi Novosti - news bulletin produced and broadcast by the Belarusian state-owned 
channel ONT. 

• 24 Chasa - news bulletin produced and broadcast by the Belarusian state-controlled 
channel STV. 

• BelGazeta - weekly newspaper whose ownership structure is not in the public domain 
but is known to belong to the same group of Russian shareholders as Komsomolskaya 
Pravda v Belorussii. 

• Argumenty i Fakty v Belorussii - belongs/ed to the PromSvyazCapital group controlled 
by Russian businessmen brothers Dmitriy and Aleksey Ananyev. 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 



FL-2023-00013 A-00000748721 

Regional Internet Sites 

3 
"UNCLASSIFIED'' 11/26/2024 Page 3 

Since late 2015, Russian institutions have developed an active policy of launching regional 
internet platforms mimicking authentic local websites. The phenomenon is studied by 
Belarusian researchers and journalists. According to Nasha Niva, in some cases, (e.g., Homel), 
such platforms have managed to attract numbers of users comparable to those of regional 
state-owned internet media. Researchers and journalists have learned that the owners and 
authors behind these "new wave" platforms can be either citizens of Russia or Belarus, but 
share radically pro-Russian views, and many also share far-right sentiments. Sources of funding 
remain largely unclear; this likely indicates unofficial funding by state-owned or state-controlled 
Russian sources. 

These websites can be split into two major groups. One group (including sozh.info, berestje­
news.org, vitbich.org, mogilew.by and 4esnok.by) positions itself as local or national Belarusian 
sites. Some of them indeed are Belarusian, although they often promote anti-nationalist and 
anti-Western narratives similar to Russian media. Deeper organizational and financial ties with 
Russia are possible. For the sake of attracting traffic, they do not focus exclusively on political 
news; they offer varying amounts of such content. These websites tend to feature hate speech 
and traditionalist ideology typical of Russian nationalism, such as anti-LGBTQ discrimination. 
They also participate in disinformation campaigns. 

The other major group of websites (teleskop-by.org, ross-bel.ru, imperiyanews.ru and other 
sites including social media platforms) is openly pro-Russian. These sites promote an ideology 
of West-Russism (zapadnorusizm), which holds that the Belarusian people do not constitute a 
separate nation; instead they form part of the "triune Russian people" comprising Russians, 
Belarusians and Ukrainians. These sites also seek to "unmask pro-Western agents" in Belarus, 
criticize displays of Belarusian national identity, and generally align with mainstream Russian 
nationalist narratives. 

GEC partner NGO iSans proposed the following classification: 

1. The most aggressive sources that exclusively focus on Belarusian topics, publish their 
own disinformation and propaganda, and frequently use ethnic slurs: BMecre c Pocc1-1e'1 
/ Ross-bel.ru, Teleskop, Sozh, Vitbich, Berestje-News, GrodnoDaily, Mogilew.by, 
Podneprovie-lnfo, lmhoclub.by, Dranik, Politring. 

2. Sites propagating disinformation from other sources, without using ethnic slurs: 4esnok, 
Sonar2050, APY3bH-rn6pbl, Sputnik 6e11apycb, Belvpo, Vesti24, EADaily, Regnum. 

3. Russian sources that do not focus on Belarus exclusively, but do frequently post 
materials on Belarus. Some have a separate Belarus-focused section: PltlA ¢AH, ltlA 3, 
REX, Politnavigator, Oko-Planet, News-Front, Ukraina.ru, Materik, Topwar, Ruskline, 
Cont.ws, Fondsk.su, Rusvesna, Rubaltic. 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 



FL-2023-00013 A-00000748721 
4 

"UNCLASSIFIED'' 11/26/2024 Page 4 

4. Sites that are fully or partially dedicated to Belarus and regularly post material 

propagating disinformation and propaganda but are less popular and rarely produce 
their own content: Rosbelsoyuz, Inspect.by, Vitrusdom, Soglasie, Mogilew.net, 

Mogilew.org, Mogilew.com, lmperiyaNews. 

Source: iSans, "KAP,ll,lt1HA/lbHblE nEPEMEHbl B AHTlt16E/lOPYCCKOC1,ll,E31t1Hct>OPMALV·H11,1 

nPOnAr AH,ll,E: AHA/11,13 KO/llt1YECTBEHHblX 1,1 KAYECTBEHHblX lt13MEHEH1t1C1", http://east­
center.org/wp-content/uploads/2019/04/Belarus-Disinformation-Propaganda-2019-RU.pdf 

Pro-Kremlin Telegram Channels that Post on Belarus: 

https://telegram.me/golosmordora 

https://t. me/bobrakovtimoshki n/1820 
https://t. me/gazeta ru 

https://t.me/tass agency 
https://t.me/politjoystic/15906 

https://t.me/politjoystic/15888 

https://t.me/kremlinprachka/9336 
https://t. me/ma ester /1595 

https://t.me/mediatech/10222 
https://t.me/polkovnikt/224 

https://t.me/the diletant/2177 
https://t.me/wargonzo/3189 
https://t.me/Dragonandbear 

SENSITIVE BUT UNCLASSIFIED 



~I) G E(Russian DisinFLfO'rrl1'8tlonCLAfrenas·don Ukraine 
Disinformation Overview February 2, 2024 ~~~~~~~-

RUSSIA INCREASES COVERAGE OF WHAT IT ALLEGES ARE 
UKRAINIAN ATROCITIES: Russia's disinformation and propaganda 
ecosystem has increased its coverage of what it alleges are Ukrainian 
atrocities committed against Russian forces (see bottom right). 
Russian officials, state media, and outlets tied to Russia's intelligence 
services have all amplified and spun unconfirmed claims that the 
Ukrainian Armed Forces have engaged in the torture of POWs. 
Ukrainian Presidential Advisor Oleksiy Arestovych denounced the 
behavior, if true, while Russian sources and unverified videos on 
social media push the claims alongside "anti-fascist" rhetoric. While 
the GEC cannot confirm the veracity of Russia's claims due to fog of 
war, the coupling of these allegations with known Russian 
disinformation narratives suggest that some of these claims and 
videos may be partially false or outright fabrications. Readers should 
be cautious of potential fabrications by unknown actors to bolster or 
deny such allegations (see top right). 

BIOLOGICAL LABS & FALSE WEAPONS NARRATIVES STRIKE 
SENSITIVE CHORDS: Russia's disinformation ecosystem has 
recently overwhelmingly covered and spun narratives alleging notable 
U.S. companies and persons, such as Burisma Holdings, funded 
military biological research laboratories in Ukraine. Even if said 
companies and persons engaged in the partial funding of these non­
military bio-labs, the Kremlin, MOD, MFA, Rospotrebnadzor 
(consumer watchdog), Sputnik, RT, and Russian proxy sites linked to 
the SVR FSB and GRU have all falsely alleged that specific entities 
have tie~ to military biological laboratories in Ukraine. Russian MFA 
Spokeswoman Zakharova used the term "BioBiden" in her lengthy 
Telegram post featuring the narratives. These claims have been 
covered in Western media outlets. In addition to this new narrative on 
bio-labs, Secretary of Russia's Security Council Nikolay Patrushev 

Beware of Potential Forgeries: Russian MOD Propaganda Decree 
The hacking group Anonymous posted what it describes as a "leaked 

nPHK A3 
document from Russia" allegedly detailing a Russian MOD decree ""'""'""'o"'"M"""'""'" .. u"'""" 

supposedly signed by "Interim Minister of Defense" to develop and " · · ~- '"' 
produce materials detailing the "inhumane behavior" of the Ukrainian ··- ":-.:-:-:~.:::~:~:~:_,_ 
Armed Forces. The document emerged shortly after Ukrainian forces ;ff~-~~J}}j}~:'i* 
were accused of violence against Russian POWs. Given the unknown ~::::·": .. :~~~:--:.'!.::-:-:.:-· :-..:.. 
providence of this document, as well as spelling errors (such as the ~::~{~~_:f~:~::,:-.2t;:~ 
correct "o6513aHHOCT1t1" vs. "o6513aHOCT1t1") and a lack of confirmation ~~.:.:i::..:.:~:..~-=:-:-:=:~~~=-:=:-:,=: 
that Deputy Minister of Defense Dmitriy Bulgakov is serving as Interim =~~=::·:.:::.-.;~:-.:...--~:.:.'.::-;..'!:: 

~~- ,_, •►- - '" • -- ... ■ ... . ..... ~·- , ...... 

Minister of Defense (strangely, instead of First Dep. MinDef Gerasimov ~~·-:::":::,; ,;;-.,.,..., ... w,. o .. Muocrn 

or Tsalikov). Several parties, including Anonymous itself, could have '"""'""""'"'::-:..~:.:!~z~::': .. _ 
motives for producing this potential forgery, but regardless of who is ~ . . . 

Rus~ian Digital Media Increases Coverage of Alleged Ukrainian Violence 

Russian digital media mentions of 
"torture" or "cruel treatment" of Russian 
forces spiked significantly following the 
initial March 27 appearance on social 
media of unconfirmed video depicting 
alleged Ukrainian violence against 
Russian POWs. 

60 

50 

40 

. J 30 

20 

10 

0 
Feb26 

Russian Digital Print Media Coverage 
February24 • M arch29,2022 

Mar 7 Mar 14 

+ Alleged Torture of Russian POWs 

Mar2 1 Mar26 


	FL-2023-00013 AFL - Disinfo Nov 2024 RD Letter +SL+AB
	November 29, 2024

	FOIA Exemptions Info Sheet
	FL-2023-00013 Nov. 2024 Production Records
	Proliferators of Russian disinformatio in Belarus-307b98f9-836d-4a1e-b6ad-3854ed35c461
	FL-2023-00013 - Review Log




